Het is april: tijd om je kinderen naar buiten te sturen!
In april zijn de dagen weer langer en de temperaturen zachter. Geen mooier moment om onze kleintjes naar buiten te sturen om van de buitenlucht te genieten. Iets wat kinderspecialisten trouwens alleen maar toejuichen. Maar waarom moeten we onze kinderen eigenlijk stimuleren om buiten te spelen?
Groeien in de natuur: een filosofie
Al in 2019 trok een artikel van de RTBF aan de alarmbel omdat steeds minder kinderen hun vrije tijd buiten doorbrengen. Bezorgde specialisten hadden het zelfs over een ‘natuurtekort’. Enkele oorzaken achter dit fenomeen zijn volgens de journalist de toenemende verstedelijking van onze samenleving en de opkomst van nieuwe technologieën.
Er zijn steeds meer initiatieven die dat tekort aan groen willen opvullen, en dan vooral in België. Ook een buitenschool behoort tot de voorstellen. Die aanpak zien we al in Scandinavië, waar schoolkinderen regelmatig hun regenjas en wandelschoenen aantrekken om het bos in te gaan.
Een buitenschool is een prachtig initiatief, maar helaas beperkt tot de happy few. Moedig kinderen dus aan om buiten te spelen, zodat ze toch nog kunnen genieten van alle rijkdom die de natuur te bieden heeft.
Waarom onze kinderen naar buiten sturen?
Buiten ontdek je zoveel!
Al op prille leeftijd heeft een kind een natuurlijke drang om zijn omgeving te verkennen. Kleine kinderen zijn ontzettend nieuwsgierig. En het is dankzij die nieuwsgierigheid dat ze zoveel leren lees ons artikel over creativiteit bij kinderen. De natuur zit vol prachtige ontdekkingen. Geluiden, bladeren, insecten … Ze inspireren, prikkelen de nieuwsgierigheid en leren kinderen zoveel bij. Geen betere manier om de herfst te ontdekken dan door te observeren hoe de blaadjes van de bomen van kleur veranderen. En geen mooiere illustratie van de lente dan de eerste knopjes op de bomen!
Buiten bewegen we!
Kinderen hebben een natuurlijke behoefte aan beweging. En in de tuin zijn ze helemaal vrij. Laat kinderen rennen, klimmen, springen en ontdekken. Hun motorische ontwikkeling zal niet te stuiten zijn! Zo krijgen ze meteen ook de lichaamsbeweging die de WGO aanbeveelt: dagelijks minstens 60 minuten voor kinderen van 5 tot 17 jaar.
Ouders zullen soms hun angsten opzij moeten schuiven. Angela J. Hanscom, pediatrisch ergotherapeut, schrijft in haar boek ‘Balanced and Barefoot’ het volgende: door onze kinderen koste wat het kost te willen beschermen, door hun omgeving overdreven te beveiligen, beschermen we ze ook tegen risico’s. Maar daar moeten ze net mee leren om te gaan om zich te kunnen ontwikkelen. Buiten leren ze dus een hoop vaardigheden, zoals onontbeerlijke motorische skills.
Buiten krijg je zelfvertrouwen!
Door kinderen de mogelijkheid te bieden zich autonoom te ontwikkelen, geef je ze de kans om te experimenteren, vertrouwen te krijgen in hun kunnen en kennis te maken met weerstand. Ging de bloem die ik plantte dood? Zitten er nog geen bewoners in het nestje dat ik bouwde? Waarom is dat zo? Hoe zorg ik ervoor dat het de volgende keer wél lukt? Kinderen zullen later, in hun volwassen leven, sterker staan als ze nu al leren de juiste vragen te stellen en vooral de moed niet te laten zakken.
Het buitenleven is ook goed voor ouders!
Laten we eerlijk zijn: ook wij ouders hebben er baat bij meer buiten te komen. In ons volwassen leven verzeilen we al snel in de dagelijkse sleur en ratrace. En te weinig mensen nemen de tijd om echt op adem te komen. Ga dus samen met je kind op ontdekking in de natuur, om die mentale batterijen weer op te laden!
Maak van je ontdekkingstochten een prachtig avontuur
Wij selecteerden een reeks accessoires om uitstapjes met kinderen nog boeiender te maken.
Angela J. Hanscom, «Dehors les enfants !» (JC Lattès)